Lösgörande arbete.

Hej på er!
Tänkte dela med mig lite av de lösgörande övningarna som jag brukar använda mig av när jag värmer upp och även när jag tränar och lägger fokus på bl a just lösgjordhet.
-
Jag lägger väldigt stor vikt vid just skritten. Något jag brukar göra är att jag går en promenad på 5-10min så att både jag och hästen får röra oss lite innan vi ska in på banan och träna. Väl inne på banan ligger fokus på tempo och fokus. Att hitta det rätta tempot i skritten där det går att korta och går att få ut lite mer tryck. Viktigt är att försöka få hästen att söka sig framåt och nedåt så att den får jobba med ryggen.
-
Att ställa igenom ordentligt, kan se rätt roligt ut, men det är såååå nyttigt. Våga ställa "lite för mycket" så att du får med hela halsen, men har bogarna kvar rakt framför dig. Detta är en perfekt övning på långsidorna, ta några steg (jag brukar räkna 10 åt gången) och böj inåt ordentligt, jobba sedan rak och böj igen. I båda varven och lika mycket så det inte blir så att ena sidan får jobba mer. Det kan vara svårt om man har en ostadig häst, men försök få så mycket ställning som möjligt utan att frambenen hänger med.
-
Även i traven, under uppvärmning, är det viktigt att lägga fokus på tempo. Att rida i olika tempon och fortfarande försöka få hästen att jobba framåt och nedåt är nyttigt, du hittar även lättare det "bästa" tempot att rida i när du inte ska öka eller rida samlat, utan din arbetstrav blir mer tydlig när du värmer upp i olika tempon och får känna på. Att jobba på ställningen även i traven är nyttigt, och våga även här ställa "för mycket" eftersom det enbart är uppvärmning. Ta långsidorna till hjälp och ta en kort sträcka där du fokuserar på att ha alla fyra benen på spåret och halsen ställd inåt så mycket det går. Ju mer du jobbar på detta, desto mjukare blir din häst!
-
Kan du häst skänkelvikning, öppna och sluta är det ett stort plus vid uppvärmningen. Att jobba mycket med detta kan göra det lättare att få hästen fokuserad på de raka linjerna.
-
När du värmer upp i galopp kan du även här försöka jobba mycket på ställningen, att hitta en låg form som hästen är stadig i och även ett bra rullande tempo som inte är för snabbt eller för sakta. Om hästen kan så försök även i galopp att jobba med skänkelvikningar.

-
Det finns ett tusental lösgörande arbetsövningar att hitta på internet om man inte får någon som helst inspiration och det är alltid kul att prova på nya saker.
/ Matilda Finns på http://matildabjorkstrom.webblogg.se/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0