Åsiktsinlägg.

Vad tycker ni om starka bett?

Jag gillar inte starka bett. Egen häst, medryttarhäst, foderhäst, whatever, man ska klara av hästen man rider utan att ta till starkare saker.

"Man ska vara erfaren nog för att klara av att rida på starkt bett, men om man är erfaren ska man kunna klara av att rida utan det"

Något i den stilen går det citatet, jättebra tycker jag. Klart oerfarna inte ska rida hästen som har starkt bett, men en erfaren ska inte behöva det heller. Ridskolor är jag ännu mer hård på. Ridskolor, då lär man människor rida, dom har ingen aning om vad som händer för hästen när man drar i munnen med kanske pessoa, dom har ingen aning om hur ont det gör. Ridsskolor borde inte få ha starka bett. Whatever om hästen drar, då är den inte gjord för att vara en ridkolehäst, även om alla hästar inte är gjorda för att vara det hehe..



Själklart tycker även jag att det finns undantag. Privatryttare, en del privatryttare, som ändå vet vad dom gör, kan väl vara ett litet undantag för min del..

Fråga: Vad tycker du om starka bett.

Svar: Så länge dom kan hantera det så gör det inget.

Va? Vadå hantera? Tror ni seriöst att Lisa Andersson här, hon hade tydligen ridit 3år längre en Anna Persson. Blixten drar med Lisa då, han har pessoa, och när hon bromsar honom så "hanterar" hon bettet så det inte gör ont? Medans när Åskan (haha bra fantasi) som drar med Anna, då när hon drar i pelham bettet, då gör det skitont?

Har man ettstarkt bett till en häst så har man en andledning. Vissa är bra andledningar, vissa är dåliga. Men det är alltid samma sak, om hästen drar så gör det lika ont, även om man ridit i hela sitt liv. Enda skillnaden är kanske att hon/han som ridit längre vet att det gör ont.

Även som sagt så finns det undantag. En del påstår att hästen trivs med bettet, och andra hästar behöver bettet. Jag har inget att säga till om när det gäller det, det är kanske sant? :)

 

Det där var lite av mina andledningar. Jag hoppas inte att jag "sårade" eller gjorde någon arg, för det var jag inte ute efter.

 


Haha, jag är verkligen inte bra på att skriva åsiktsinlägg, även om jag gillar att skriva det, hoppas det var okej. :)

 


Kommentarer
Postat av: viktoria

Måste bara tillägga. Det är inte bettet som bromsar, det är sätet och skänklar, "bromsa" aldrig med bettet.

2012-06-18 @ 11:22:18
Postat av: amanda

tycker de va braa:)

jag tycker starka bett är ok, finns ju SÅ många fler än pessoa. Sen tycker jag att man inte ska nöta med starkt bett sju dagar i veckan. Men tänk eliterna, dom har skarpare bett för det är så himla viktigt att varje detalj i ridningen ska "komma igenom" innan varje hinder, dom måste kunna ta tillbaka hästen efteråt utan att behöva slita osv :) tycker det är bättre att man har ett något skarpt bett man knappt behöver röra istället för att ha ett milt och slita sönder munnen:)

2012-06-18 @ 13:07:23
URL: http://amandanordstrom.blogg.se/
Postat av: Stinaaa

det är som att sätta ett ADHD barn i en vanlig klass med en vanlig lärare, det funkar inte, den behöver en till lärare så man kontrollerar ungen bättre eller vad man nu ska säga. (hoppas ingen lackar för att jag tog ADHD som exempel, HEHEHE)



så är det med vissa hästar också, dom behöver extra hjälp. jag har babypelham på Acke när jag hoppar/trimmar igenom ordentligt för att jag känner att han behöver det. en säkerhet för hans spatt också, måste ha full koll på bakdelen, annars finns det risk att han blir halt.

men jag varierar självklart bett! rider inte med babypelhamet mer än 4 dagar i veckan :) oftast typ 2 dagar i veckan :)

2012-06-18 @ 13:19:37
URL: http://stinalaarssoon.blogg.se/
Postat av: johanna

håller med heelt!

2012-06-18 @ 13:43:13
URL: http://zlatandukat.blogg.se/
Postat av: mickis

jag håller med Amanda! :)

ibland så behöver man det starkare för att man inte ska behöva sitta o dra med det vanliga. bättre med ett lite starkare bett och finlira än ett vanligt o dra sönder hela munnen :/

2012-06-18 @ 15:50:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0