Åsikt.

Vad jag förstått det har många personer reagerat på hur islandshästar behandlas? Att två meter långa män rider små hästar, och att vi inte har något schabrak under sadel, ajajaj, skavsår! + en massa mer grejer.
 
Okej, såna här påhopp gör mig riktigt irriterad. Dom flesta som säger såhär ingen aning om varför man "gör" såhär på Islandshästar. Haha jag vet inte hur jag ska kunna förklara på rätt sätt.. ;)
 
Islandshästar är viktbärare. Så är det bara, kan man inte komma undan, och man ser att dom trivs, vare sig dom har en "två meter lång man" på ryggen. Dessutom så är islandshästar vuxenhästar, dom är inte dom lättaste.
 
 
Sen dethär med att en del inte har vojlock/schabrak.. Jag har aldrig någonsin sett någon häst fått skavsår av att inte ha vojlock/schabrak. Dessutom brukar dom som inte har schabrak/vojlock ha en gummipadd under. En del har det för att ryggen ska få arbeta fritt, man vill få mer kontakt, ryttare till häst, häst till ryttare.

-
 
Jag tycker islandshästar har det bäst av alla hästar. Vågat sagt av mig, men det är nästan så. Dom blir inte behandlade som porslin, men det är dom inte heller, hästar är tåliga djur. På vissa gårdar på Island hålls dom i ett halvvilt tillstånd också.
 
Man vill ha så lite på dom som möjligt också. Pannband, käkrem, benskydd, martingal, svanskappa, m.m, visst, det har någon anledning men är ändå på något sätt onödigt..! Det är sällan man ser sådana extragrejer på en islandshäst. Eftersom det inte är naturligt för hästen att ha människor på ryggen egentligen så vill vi ha så lite grejer som möjligt, så det blir så naturligt som möjligt om ni förstår. :)
 
 
Islandshästar är riktigt känsliga, dom flesta. Inom islandshästarna existerar det inget banka, inte några skänkeldöda islandshästar. Bessi lyssnade på rösten, vi andvände inte ens skänkeln, han hade lärt sig att börja springa så fort man kortade tyglarna. Så lyhörd var han.
 
Dom är även så snälla, och lugna. Inte så nippriga och lättstressade som andra, jagar inte upp sig för vad som helst. Det är skönt med denna ras. Ni visste väl att om det är en dum hingst på Island, inte trevlig osv, så slaktar dom han. På direkten, och det är nog därför dom är genomsnälla. :)
 
 
 
Nu vill jag ha era åsikter! Inga elaka komentarer, dom tas ändå bort, men skriv gärna om hur ni uppfattat detta med islandshästar. :)
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Alexandra

Dom är såååå underbara!!!!
Hade två st som medryttar hästar förut och wow vilka hästar!! Helt underbara, gjorde aldrig nåt dumt överhuvud taget!!!!:D
Dock är dom ju inga hoppe hästar så ingen ras för mig dock:/

2012-08-06 @ 16:12:28
URL: http://nattstad.se/Alexandrab%C3%A4ck
Postat av: VILMA

sv till Märta: Ja, verkligen jätteroligt!
Åh, vad roligt, hoppas ni ska dit då! :)

Tack så mycket, gullig du är! :'D <3 KRAM

2012-08-06 @ 20:38:47
URL: http://treridskoleryttare.blogg.se
Postat av: Fanny

Tack så jätte mycket! :D Och BRA skrivet! :)

2012-08-06 @ 21:59:29
URL: http://fannyyjohanssons.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0